Een evenement inzetten als marketinginstrument
Ieder bedrijf strijd online- en/of offline om de aandacht. We worden als consument dan ook overspoeld door marketinguitingen en hebben onbewust aangeleerd om deze te negeren. Dit vraagt van jou als bedrijf om op een creatieve manier de marketing in te steken. Je moet mensen in beweging krijgen, informeren, entertainen en inspireren. Dat is exact wat je doet met het inzetten van een evenement als marketinginstrument.
Hoe zet je een evenement op de juiste manier in?
Een evenement inzetten om een merk, product of dienst te promoten, valt in de categorie “Experience marketing”. Experience marketing draait volledig om de ervaring, niet direct om een keiharde sale te maken. Het is een vorm van marketing waarbij volledig de focus ligt op het inspelen op het gevoel van de doelgroep door ze te informeren, entertainen en inspireren. Het belangrijkste doel van Experience marketing is om jouw ideale doelgroep onder te dompelen in jouw brand en waar je voor staat.
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat het evenement als marketinginstrument inzet, is Red Bull. Red Bull organiseert meerdere evenementen waarbij niet het energiedrankje in het middelpunt staat, maar de extreme sporten waarmee zij zich willen associëren. De consument bevindt zich in de wereld die Red Bull heeft neergezet en maakt onbewust een connectie met het bedrijf.
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat het evenement als marketinginstrument inzet, is Red Bull. Red Bull organiseert meerdere evenementen waarbij niet het energiedrankje in het middelpunt staat, maar de extreme sporten waarmee zij zich willen associëren. De consument bevindt zich in de wereld die Red Bull heeft neergezet en maakt onbewust een connectie met het bedrijf.
Waarom werkt het evenement als marktinstument?
Ieder bedrijf is op zoek naar een manier om onder de aandacht te komen bij de consument. Dat is opzichzelfstaand al een behoorlijk opgave, want de aandacht van consument is versplinterd over tientallen social media kanalen. Daarnaast komt er een hele nieuwe doelgroep aan wiens aandachtsboog klein is: generatie Z. Deze nieuwe generatie wordt alleen getriggerd als de content vernieuwend, uniek en/of inspirerend is. Met een event voor je product, dienst of merk neem je de doelgroep mee in de emotie van jouw bedrijf.
Aan de slag met event marketing?
Boest is een event advertising agency uit Amsterdam. Begonnen vanuit een expertise in online marketing en een passie voor evenementen. Met onze 24/7-service, crossmediale campagne strategie en ervaring in de event- en entertainmentindustrie helpen we jou met de (online) promotie van jouw event. Meer weten? Neem contact op!
Bekijk ook
Festivals
De grootste uitdaging van festivalorganisatoren is het bereiken en aantrekken van (nieuwe) bezoekers. De belangrijkste oorzaak hiervan is de constant toenemende concurrentie .